1. Broszura „CO DAŁ MI UDZIAŁ W PROJEKCIE” - wspomnienia stażystów z pobytu we Włoszech i w
Wielkiej Brytanii. Produkt projektu pełen osobistych emocji, przemyśleń, wspomnień, przeżyć i
doświadczeń młodych ludzi. Bardzo wymowna jest już strona tytułowa broszury, na której spotykają
się różnokolorowe dłonie oznaczające różne rasy ludzi, a na nich wiele znaczące hasła: lekcja życia,
tolerancja, pewność siebie, przełamywanie własnych blokad, rozwój języka, wiara w siebie- i wiele
innych, jak jedna z uczestniczek prezentujących produkty podczas podsumowania projektu w ZSE
określiła: „Nie są to puste słowa, zdobiące pierwszą stronę, lecz cenne wartości, które nie są nam
obce, a które zyskaliśmy biorąc udział w tej przygodzie.” W treści broszura zawiera wypowiedzi
poszczególnych uczestników.
Wielkiej Brytanii. Produkt projektu pełen osobistych emocji, przemyśleń, wspomnień, przeżyć i
doświadczeń młodych ludzi. Bardzo wymowna jest już strona tytułowa broszury, na której spotykają
się różnokolorowe dłonie oznaczające różne rasy ludzi, a na nich wiele znaczące hasła: lekcja życia,
tolerancja, pewność siebie, przełamywanie własnych blokad, rozwój języka, wiara w siebie- i wiele
innych, jak jedna z uczestniczek prezentujących produkty podczas podsumowania projektu w ZSE
określiła: „Nie są to puste słowa, zdobiące pierwszą stronę, lecz cenne wartości, które nie są nam
obce, a które zyskaliśmy biorąc udział w tej przygodzie.” W treści broszura zawiera wypowiedzi
poszczególnych uczestników.
Koordynatorki projektu czytając mądre i
wartościowe przemyślenia uczniów były tak bardzo
poruszone i zafascynowane otwartością, mądrością i pozytywnymi zmianami jakie zaszły w młodzieży podczas realizacji projektu, że postanowiły wykorzystać broszurę jako materiał szkoleniowy dla
nauczycieli i wychowawców podczas Rady Pedagogicznej inaugurującej rok szkolny 2017/2018.
Koordynatorki kolejny raz przekonały grono pedagogiczne, że nasz projekt i program Erasmus+ to
znacznie więcej niż tylko praktyka poza granicami kraju, to całe mnóstwo doświadczenia życiowego, międzynarodowego i międzykulturowego oraz jaką ważną i ciężką pracę wykonujemy my pedagodzy wpływając na decyzje młodzieży. Tu nauczyciele otrzymali namacalny dowód w postaci produktu
projektu – broszury „Co dał mi udział w projekcie” wypowiedzi ich uczniów. Pozycja ta została
wykorzystana podczas godzin wychowawczych w ZSE do dyskusji i pogadanek na temat korzyści z
udziału w projektach Erasmus+
poruszone i zafascynowane otwartością, mądrością i pozytywnymi zmianami jakie zaszły w młodzieży podczas realizacji projektu, że postanowiły wykorzystać broszurę jako materiał szkoleniowy dla
nauczycieli i wychowawców podczas Rady Pedagogicznej inaugurującej rok szkolny 2017/2018.
Koordynatorki kolejny raz przekonały grono pedagogiczne, że nasz projekt i program Erasmus+ to
znacznie więcej niż tylko praktyka poza granicami kraju, to całe mnóstwo doświadczenia życiowego, międzynarodowego i międzykulturowego oraz jaką ważną i ciężką pracę wykonujemy my pedagodzy wpływając na decyzje młodzieży. Tu nauczyciele otrzymali namacalny dowód w postaci produktu
projektu – broszury „Co dał mi udział w projekcie” wypowiedzi ich uczniów. Pozycja ta została
wykorzystana podczas godzin wychowawczych w ZSE do dyskusji i pogadanek na temat korzyści z
udziału w projektach Erasmus+
2. Informator „MŁODZI EMIGRANCI NA STARCIE” – w
wersji online i papierowej, broszura z informacjami zdobytymi przez uczestników
mobilności odpowiednio we Włoszech i w Wielkiej Brytanii. Zadaniem uczniów było
zdobycie informacji od pracodawców i nowo poznanych mieszkańców na temat życia
obcokrajowców w obu krajach, jakie możliwości dają im oba kraje, jakie mają
obowiązki, czy młodzi obcokrajowcy mogą tam pracować i studiować – jakie muszą
spełnić warunki. Z jakimi różnicami kulturowymi będą musieli się zmierzyć, czy
wymagana jest znajomość języka potwierdzona certyfikatem. Jak i gdzie szukać
pracy, a może lepiej założyć własną działalność, jakie zaplecze finansowe
powinno się mieć na starcie, jakie są koszty życia codziennego. Informator
zawiera także tak przyziemne, ale niezmiernie ważne informacje jak
ubezpieczenie, wynajem mieszkania, sprawy bankowe i pozwolenie na dłuższy pobyt
w danym kraju. Znakomite kompensum pełne wiadomości o życiu codziennym dla
młodych emigrantów, nawet jeśli tylko na jakiś czas do pracy, na studia, a może
i na dłużej.
Realizując to zadanie uczniowie kolejny raz przełamali barierę
językową, komunikowali się w języku obcym, pozbywając się wstydu rozmawiania z
obcokrajowcami w języku obcym, co przełożyło się na wzrost motywacji do nauki
języków. Tematy poruszane w rozmowach i zawarte w informatorze uświadomiły
uczniom jak bardzo ważne jest dobre wykształcenie i jak wiele możliwości daje ono
w życiu dorosłym. Uczniowie zaczęli zastanawiać się nad swoim życiem zawodowym
i karierą.
Realizacja tego zadania wywołała u młodych ludzi refleksje i
przemyślenia także na temat
zmieniającej się sytuacji w migrującej Europie oraz określenia swojego miejsca, swojego przyszłego
życia zawodowego i osobistego jako ewentualnego emigranta, czy w Polsce.
Zapewne nie jeden z uczniów zadał sobie pytanie, gdzie ma większe szanse zbudować swoją
przyszłość zostając w kraju, czy emigrując za granicę.
zmieniającej się sytuacji w migrującej Europie oraz określenia swojego miejsca, swojego przyszłego
życia zawodowego i osobistego jako ewentualnego emigranta, czy w Polsce.
Zapewne nie jeden z uczniów zadał sobie pytanie, gdzie ma większe szanse zbudować swoją
przyszłość zostając w kraju, czy emigrując za granicę.
Informator wykorzystało wielu wychowawców klas maturalnych Zespołu Szkół Ekonomicznych
podczas godzin wychowawczych poruszając temat planów młodych ludzi na przyszłość po maturze.
podczas godzin wychowawczych poruszając temat planów młodych ludzi na przyszłość po maturze.
3. ULOTKI PRZEWODNIKÓW- uczestnicy projektu
kształcący się na kierunku technik obsługi turystycznej stworzyli ulotki trasy
zwiedzania Rzymu, Asyżu i Perugii. Dwustronne
ulotki w formacie A4 z pełną trasą krok po kroku na mapie, a na drugiej stronie
zabytki według trasy zwiedzania z małymi zdjęciami i kilkoma najważniejszymi
informacjami kolejnych zabytków. W ramach doskonalenia umiejętności pracy w
nowoczesnych technologiach informacyjnych, uczniowie zaprojektowali te
dwustronne ulotki samodzielnie w programie Canva.
Podczas zwiedzania miast z naszymi przyszłymi przewodnikami,
każdy z uczestników wycieczki mógł posłużyć się ulotką i doczytać w jakim
miejscu się znajduje. Wszyscy stwierdzili jednogłośnie, że takie ulotki z trasą
są bardzo dobrym pomysłem, jako mały przewodnik, wspomnienie i pomoc gdy
turysta w obcym dla niego miejscu nieplanowanie odłączy się od grupy.
Również ten produkt jest wykorzystywany także w Zespole
Szkół Ekonomicznych podczas zajęć lekcyjnych w klasach o kierunku technik
organizacji turystyki.
Mapa Rzymu
Mapa Rzymu tył
Erasmus +
Przewodnik po Asyżu i Perugii
Mapa Rzymu
Mapa Rzymu tył
Erasmus +
Przewodnik po Asyżu i Perugii
Jak sami uczniowie przyznają zadanie to wymagało od nich
przełamania bariery językowej oraz rozmawiania z obcymi, przygodnymi ludźmi,
ale dużym ułatwieniem była dla nich wrodzona otwartość Włochów, którzy chętnie
uczestniczyli w realizacji zadania.
Także i te produkty są wykorzystywane podczas zajęć obsługa
ruchu turystycznego i zajęć z wychowawcami w ZSE również w klasach młodszych.
Inne filmy :
Inne filmy :
Spot Anglia
Spot Włochy
Wywiad w telewizji WTK
Przewodnictwo - Asyż i Perugia
Tongue twister w Wielkiej Brytanii
Spot Włochy
Wywiad w telewizji WTK
Przewodnictwo - Asyż i Perugia
Tongue twister w Wielkiej Brytanii
Anglia- łamacze języka
Filmy przed wyjazdem - oczekiwania uczniów
Wojtek
Gosia
Mateusz
Kornelia,Weronika i Marta
5. PLAKATY INFORMACYJNE. Uczniowie zaprojektowali
cykl plakatów promujących zagraniczne staże w ramach programu Erasmus+, w ich
wypadku staże w Wielkiej Brytanii w
Portsmouth i we Włoszech w Spoleto.
Jeden z plakatów promujących program Erasmus+ przedstawia
indywidualne zdjęcia wszystkich uczestników w koszulkach projektowych Erasmus+
z podpisami pod zdjęciem
Wszystkie plakaty służą uczniom do promocji projektu i
programu Erasmus+ podczas wszystkich imprez szkolnych i tych poza nią.
Praktyki zawodowe
Przewodnictwo we Włoszech
Przygotowanie
Projekt w pigułce
Wycieczki
ZakwaterowaniePraktyki zawodowe
Przewodnictwo we Włoszech
Przygotowanie
Projekt w pigułce
Wycieczki
Co dał mi udział w projekcie
Nauka
5. ZAKŁADKI ZE SŁOWNICTWEM ZAWODOWYM- podczas odbywania praktyk oraz kursów językowo/ konwersacyjnych w Wielkiej Brytanii i we Włoszech uczniowie zbierali najpotrzebniejsze słownictwo i wyrażenia w ich zawodach w odpowiednich językach. W ten sposób powstały cztery rodzaje zakładek, które stanowią materiał do ćwiczeń praktycznego i zawodowego słownictwa na zajęciach języka zawodowego w branży w klasach młodszych ZSE. Każdy uczeń sam projektował zakładkę a wydrukowana została ta, która otrzymała największą liczbę głosów .
zakaładka - przód
turyści - słówka włoskie
reklama - słówka włoskie
reklama - słówka angielskie
ekonomiści - słówka włoskie
6. Prezentacje w Prezi
7. Prezentacje na podsumowanie projektu
Mobilność we Włoszech
Mobilność w Anglii
Przygotowania
8. Artykuł w Głosie Wielkopolskim
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz