O projekcie

1.Czym jest program Erasmus+?

Erasmus+ jest nowym programem Unii Europejskiej na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu na lata 2014-2020. Zastępuje on kilka istniejących programów UE obejmujących wszystkie sektory edukacji: „Uczenie się przez całe życie” (szkolnictwo wyższe), Leonardo da Vinci (szkolenie zawodowe), Comenius (edukacja szkolna), Grundtvig (edukacja osób dorosłych) i „Młodzież w działaniu” oraz pięć programów międzynarodowych (Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink i program współpracy z państwami uprzemysłowionymi). Po raz pierwszy Erasmus+ oferować będzie także unijne wsparcie na rzecz sportu, zwłaszcza masowego.
W programie Erasmus+ znacząco zwiększono nakłady ze środków UE (+40 proc.) na rozwój wiedzy i umiejętności, odzwierciedlając znaczenie, jakie przypisuje się kształceniu i szkoleniu w unijnych i krajowych programach politycznych. Celem jest wspieranie rozwoju osobistego oraz perspektyw zatrudnienia.
Dzięki programowi Erasmus+ osoby uczące się zawodu mogą zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe za granicą oraz podwyższać swoje umiejętności językowe. Uczniowie mogą podjąć staż w przedsiębiorstwie, instytucji publicznej lub organizacji pozarządowej, a także centrum kształcenia lub szkolenia zawodowego. Mobilność ma im ułatwić przejście z etapu nauki do zatrudnienia.
Nowy program opiera się na doświadczeniach i sukcesie dotychczasowych programów, takich jak Erasmus, lecz jego wpływ ma być bardziej znaczący. Zgodnie z podstawowym założeniem programu inwestowanie w kształcenie i szkolenie jest kluczem do uwolnienia ludzkiego potencjału, bez względu na wiek i sytuację społeczną.
Nazwa Erasmus+ nawiązuje do imienia holenderskiego filozofa i teologa, humanisty Erazma z Rotterdamu. Nie bez przyczyny. Erazm, jak inni wybitni ludzie renesansu, kształcił się w wielu ośrodkach akademickich w różnych krajach Europy, a jego poglądy na edukację przesycone były głębokim humanizmem.

2.Cele programu

Celem Erasmus+ jest poprawa jakości i zwiększenie przydatności kwalifikacji i umiejętności.
 Program ma na celu promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wspiera także rozwiązania zwiększające przejrzystość i uznawalność kwalifikacji zawodowych w krajach europejskich, a także działania wzmacniające jakość kształcenia zawodowego i ustawicznego.
Nowy program jest bardziej ambitny i ma bardziej strategiczny charakter, zachowując przy tym najważniejsze cele, czyli podnoszenie umiejętności i zwiększanie możliwości zatrudnienia, a także wspieranie modernizacji systemów kształcenia i szkolenia oraz programów na rzecz młodzieży.

Erasmus+ rozwija efekt synergii między różnymi sektorami edukacji i środowiskiem pracy. Program ten przyczyni się do walki z bezrobociem młodzieży, pomagając młodym ludziom w zdobywaniu kluczowych umiejętności, takich jak biegłe posługiwanie się językiem obcym, łatwość nawiązywania kontaktu z ludźmi i przystosowywania się do nowych warunków, dając im możliwość nauczenia się, jak żyć i pracować z osobami różnych narodowości i kultur.
Program pomoże także placówkom edukacyjnym i organizacjom młodzieżowym w nawiązaniu ściślejszych kontaktów z sektorem przedsiębiorstw. W ramach programu wspierane będą również reformy polityczne w priorytetowych obszarach, takich jak umiejętności cyfrowe i zwiększona przydatność na rynku pracy kształcenia i szkolenia zawodowego.
W programie Erasmus+ przywiązuje się też dużą wagę do nieformalnego uczenia się. Wszystko wskazuje na to, że pracodawcy doceniają umiejętności zdobyte w drodze uczenia się pozaformalnego, na przykład pracy wolontariackiej. Potwierdzają to uczestnicy wolontariatu europejskiego: 75 proc. z nich twierdzi, że dzięki temu doświadczeniu poprawiły się ich perspektywy zawodowe.


3. Staże zawodowe w programie Erasmus+
Przez staże / praktyki zawodowe rozumiemy wyjazdy zagraniczne na określony czas szkolenia i zdobywania doświadczenia zawodowego przez uczestnika projektu. Wyjazd powinien odbyć się do organizacji partnerskiej w innym kraju, w ramach współpracy między instytucjami szkolącymi i przedsiębiorstwami. Staż / praktyka musi stanowić integralną część szkolenia zawodowego i ma na celu rozwój zawodowy uczestników.

4. Cele projektów stażowych:
-Wspieranie działań szkoleniowych uczestników w zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych nabytych w szkole i podczas praktyk w kraju w międzynarodowym środowisku zawodowym, aby ułatwiać im dalszy rozwój osobisty i zawodowy.
-Umożliwienie uczestnikom poznania środowiska zawodowego, organizacji i kultury pracy w innym kraju, motywowanie do przedsiębiorczości i mobilności, otwartości i współpracy, wspieranie zdolności adaptacyjnych oraz uwrażliwienie na różnice mentalne i kulturowe.

II
1. Projekt „Aktywni i skuteczni w Europie wolnej od uprzedzeń” realizowany w ramach programu Erasmus+

W projekcie bierze udział 40 uczniów (zachowując równość płci) Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Stanisława Staszica w Poznaniu – w wieku 17- 18 lat,  kształcących się w zawodach;
-technik ekonomista- uczniowie i uczennice klasy III,
-technik informatyk- uczniowie i uczennice klasy III,
-technik obsługi turystycznej- uczniowie i uczennice klasy III,
-technik organizacji reklamy- uczniowie i uczennice klasy III.

 Projekt zakłada realizację staży-praktyk zawodowych, doskonalenie umiejętności praktycznych z uwzględnieniem nowych trendów na rynku pracy,  poszerzenie wiadomości i umiejętności nabytych podczas kształcenia w szkole, zdobycie nowych, często niemożliwych do zdobycia w kraju - doświadczeń i umiejętności  związanych z branżą ekonomiczną, turystyczną, informatyczną, reklamową i  technologią informacyjną. Uczniowie szkolić będą się również w dziedzinie języka włoskiego i języka angielskiego biznesowego.


3. Oczekiwane rezultaty projektu:
-zwiększenie kwalifikacji zawodowych uczestników
-kształtowanie umiejętności komunikacji społecznej i dojrzałości emocjonalnej,
-podwyższenie znajomości j .angielskiego i j. włoskiego
-uzyskanie przez uczestników certyfikatów "EUROPASS MOBILITY"
-nabycie otwartości i tolerancji w stosunku do odmiennej kultury i tradycji.


4. Co zrobić, żeby wyjechać? –Kryteria uczestnictwa w projekcie
Każdy uczeń, aby wyjechać na staż musi wypełnić formularz zgłoszeniowy (załącznik nr 2a, lub 2b- w zależności od kraju docelowego i zawodu), który należy złożyć u  koordynatorów szkolnych  projektu: - mgr Magdaleny Żełobowskiej lub mgr Kamilli Kubickiej.

Etapy selekcji:
-weryfikacja formularza zgłoszeniowego pod względem spełniania ww. kryteriów uczestnictwa i ocena zgłoszeń  przez komisję
-test sprawdzający znajomość języka angielskiego
- rozmowa kwalifikacyjna, także na temat obecnej sytuacji polityczno- ekonomicznej w Europie i na świecie: problemu rosnącego bezrobocia, globalizacji i uchodźców
- wykonane zadanie po rozmowie kwalifikacyjnej- zdjęcia i notatki
- wykonane zadanie: projekt maskotki, zdjęcie
- uzyskana liczba punktów zgodnie z kryteriami rekrutacji do projektu umieszczonymi w regulaminie rekrutacji do projektu.
Komisja Rekrutacyjna zliczy punktację, oceni osoby aplikujące i  wyłoni zwycięzców. Po zakończonej rekrutacji zostaną sporządzone cztery listy- dwie główne- 20 uczestników grupy włoskiej i 20 uczestników grupy angielskiej oraz dwie rezerwowe z czterema  nazwiskami dla grupy włoskiej i dla grupy angielskiej.
Lista zakwalifikowanych uczestników stażu zostanie podana publicznie na stronie internetowej szkoły i w punkcie informacyjnym projektu.


5. Organizacja stażu.
1.  Za organizację poszczególnych etapów wyjazdu na staż odpowiadają:
a) Organizacja Wysyłająca: podróż, ubezpieczenie, zabezpieczenie kosztów organizacji stażu
     (w tym: zakwaterowania z wyżywieniem, transportu lokalnego, programu kulturowego).
b) Organizacja Przyjmująca: organizacja stażu i monitorowanie jego przebiegu na miejscu,        
    organizacja zakwaterowania ,wyżywienia  transportu lokalnego.
2. Ze środków projektu „Aktywni i skuteczni w Europie wolnej od uprzedzeń uczestnik 
    zakwalifikowany do wyjazdu otrzymuje następujące świadczenia:
a) pokrycie kosztów podróży (podróż tam i z powrotem do miejsca odbywania stażu oraz koszty przejazdu w   miejscu stażu),
b) pokrycie kosztów ubezpieczenia,
c) pokrycie kosztów pobytu – wydatki te będą regulowane przez ZSE w Poznaniu  bezpośrednio z organizacją  partnerską.
d) kieszonkowe – wypłacone w 3 ratach podczas pobytu za granicą
e) pokrycie kosztów przygotowania do wyjazdu (kursy językowe, pedagogiczno-doradcze i kulturowe) .


6. Zasady rekrutacji i kryteria naboru
& 1
Rekrutacja na staż w ramach Programu Erasmus+  przeprowadzana jest w formie konkursu obejmującego dwa etapy
 &2
Rekrutację przeprowadza Komisja Rekrutacyjna
&3
Do uczestnictwa w programie są uprawnione osoby, które:
1. Są uczniami Zespołu Szkół Ekonomicznych im. St. Staszica w Poznaniu
2. Są uczniami klas trzecich wszystkich kierunków
3. Uzyskały  średnią ocen na I semestr 2015/2016 i na koniec  roku szkolnego 2015/2016 -
  minimum 3,0.
4.Średnia ocen z przedmiotów zawodowych na I semestr 2015/2016 i na  koniec  roku szkolnego 2015/2016 co najmniej 3,5.
5. Znają  język angielski w stopniu średniozaawansowanym.   
6. Będą brać udział w zajęciach językowych, pedagogiczno- doradczych i kulturowych mających na celu przygotowanie uczniów do uczestnictwa w stażu.
7. Posiadają adres e-mail na portalu: gmail.com: imię.nazwisko@gmail.com
&4
1. Uczeń zgłaszający swoją kandydaturę na wyjazd na staż powinien złożyć u wyznaczonych  w szkole koordynatorów  następujące dokumenty:
a. formularz zgłoszeniowy
b. CV ze zdjęciem
c. list motywacyjny
d. ksero dowodu osobistego
e. zaświadczenie od lekarza (dopuszcza się dostarczenie w przypadku zakwalifikowania się)
f. zgoda na wykorzystanie wizerunku, podpisana przez uczestnika i rodzica
2. Termin składania dokumentów podany zostanie w ogłoszeniu zamieszczonym na tablicy ogłoszeń o projekcie w szkole.
3. Osoby, które zgłoszą swoją kandydaturę na wyjazd, będą miały obowiązek uczestniczyć w szkoleniach  przygotowujących ich na wyjazd na staż.
4. Proces rekrutacji zamyka test ze znajomości języka angielskiego i  rozmowa kwalifikacyjna, którą w podanym wcześniej terminie obędzie każdy kandydat. Celem rozmowy będzie sprawdzenie  znajomości języka oraz rozeznanie w bieżącej sytuacji ekonomiczno- politycznej współczesnej Europy i świata, borykającego się między innymi z problemem uchodźców, narastającego bezrobocia, globalizacji itp.
& 5
1. Podstawą kwalifikacji ucznia jest suma punktów otrzymanych za:
a) Ocena z zachowania na koniec  roku szkolnego 2015/2016
b) Średnia ocen na koniec  roku szkolnego 2015/2016
c) Średnia ocen z przedmiotów zawodowych na koniec  roku szkolnego  2015/2016
d) Ocena z języka angielskiego  na koniec roku szkolnego 2015/2016
e) Wynik testu ze znajomości języka angielskiego
f) Rozmowa sprawdzająca umiejętności językowe oraz sytuację ekonomiczno- polityczną współczesnej Europy i świata, borykającego się z problemem uchodźców, narastającego bezrobocia, globalizacji itp.
g) Liczba punktów uzyskana za wykonanie zadania: zdjęcie i maskotka oraz za zadanie po rozmowie kwalifikacyjnej
2. Na podstawie sumy uzyskanych punktów Komisja sporządzi dwie listy uczniów, którzy zostaną objęci programem praktyk zagranicznych: cztery listy- dwie główne- 20 uczestników grupy włoskiej i 20 uczestników grupy angielskiej oraz dwie rezerwowe z czterema  nazwiskami dla grupy włoskiej i dla grupy angielskiej.
3.W przypadku zdarzenia losowego lub niezdyscyplinowanego zachowania się przed wyjazdem (nieobecności na zajęciach przygotowujących, spotkaniach informacyjnych) przez ucznia umieszczonego na liście głównej, zostanie on wykluczony z wyjazdu na zagraniczny staż a prawo do tego wyjazdu uzyska osoba z listy rezerwowej z zachowaniem ustalonej na niej kolejności.
4. W przypadku uzyskania jednakowej liczby punktów o kolejności kandydatów na listach decyduje średnia ocen z przedmiotów zawodowych.
& 6
Dla obliczenia sumy punktów uzyskanej w procesie rekrutacji, stosuje się następujące zasady punktacji:
- śr. ocen na koniec  roku szkolnego 2015/2016 (0-5pkt) (3,0-3,5- 1pkt.; 3,6-4,0- 2pkt.; 4,1-4,5- 3pkt.; 4,6-5,0- 4pkt.; 5,1-6,0- 5pkt.)
- ocena z zachowania (0-5pkt) (wzorowe- 5pkt, bardzo dobre- 4pkt, dobre- 3pkt)
- ocena z jęz. ang.  na koniec roku szk. 2015/2016  (0-5pkt) (ndst- 0pkt.; dop- 1pkt.;         dst- 2pkt.; db - 3 pkt.; bdb- 4pkt.; cel- 5pkt.)
- średnia z przedmiotów zawodowych  (0-5pkt)
- ogólna znajomość języka angielskiego (ocena z testu 0-10pkt)
- opinia wychowawcy i pedagoga o uczniu (0-10pkt)
- motywacja do wyjazdu  (0-10pkt)
- udział w konkursach, olimpiadach, wolontariacie   (0-10pkt)
- sytuacja materialna ucznia  (0-5pkt)
- zdjęcie promujące praktyki zagraniczne ( 0-10 pkt)
- maskotka promująca projekt w Wielkiej Brytanii partnerstwo pol- ang (0-10)
- zadanie z rozmowy kwalifikacyjnej- notatka podsumowująca jego rozmowę, jaką kandydat umieściłby na blogu oraz zdjęcie, jakie kojarzy się z przebytą rozmową kwalifikacyjną, które mógłby zamieścić na Instagramie (0-5 pkt)
- rozmowa kwalifikacyjna uwzględniająca znajomość bieżącej sytuacji ekonomiczno- politycznej współczesnej Europy i świata, borykającego się między innymi z problemem uchodźców, narastającego bezrobocia, globalizacji itp (0-10 pkt)
 Łącznie do zdobycia jest 100  punktów.
&7
 Komisja Rekrutacyjna przyznaje prawo wyjazdu na staż najlepszym uczniom.

7. Przed stażem
Staż uczniów naszej szkoły zostanie poprzedzony  programem przygotowania pedagogiczno- doradczego, kulturowego i językowego- język włoski dla grupy włoskiej, zajęcia języka angielskiego biznesowego dla grupy angielskiej. Każdy z uczestników w ramach zajęć językowych otrzyma na własność-zakupione w ramach projektu- materiały do nauki języka włoskiego i angielskiego biznesowego. Dzięki szkoleniu obu języków  uczniowie nauczą się  metod pracy w grupie o różnej narodowości, różnej kulturze i religii,  wzbogacą  słownictwo z zakresu języka włoskiego i angielskiego biznesowego, co przyczyni się do lepszej adaptacji w nowym miejscu. Przed wyjazdem uczniowie wezmą udział w spotkaniach organizacyjnych i szkoleniu dotyczącym składania raportu, prowadzenia bloga. Uczeń zobowiązany jest uczestniczyć w minimum 80 % przewidzianego czasu zajęć przygotowujących. Nieobecność na kursach przygotowawczych oraz nie podpisanie wymaganych dokumentów będzie skutkowała skreśleniem z listy osób zakwalifikowanych do wyjazdu na staż zagraniczny.


8.Umowa o staż
Przed wyjazdem każdy uczestnik podpisze umowę o staż.

9.W trakcie i po stażu uczeń zobowiązuje się:
1. Przestrzegać regulaminu pobytu w miejscu zakwaterowania i w miejscu odbywania praktyk.
2. Dołożyć wszelkich starań do realizacji w całości programu stażu( odbycie stażu przez 5 dni w tygodniu na wyznaczonym stanowisku przez 6-8 godzin dziennie)
3. Codziennie punktualnie przybywać na miejsce odbywania stażu.
4. Realizować zadania zlecone przez opiekuna stażu.
5. Uczestniczyć w imprezach kulturalnych organizowanych podczas stażu.
6. Na bieżąco informować nauczyciela przebywającego z uczniami na stażu o wszelkich nieprawidłowościach mających wpływ na realizację stażu i stopień satysfakcji uczestnika.
7. Wypełniać co tydzień ankiety jakościowe dotyczące satysfakcji uczniów z uczestnictwa w projekcie oraz oddawać  je opiekunom w piątek każdego tygodnia po pracy.
8.Zamieszczać wpisy na blogu –minimum 3 wpisy podczas całego stażu.
9.Umieszczać zdjęcia na instagramie.
10. Codziennie uzupełniać dzienniczek praktyk.
11. Rzetelnie wykonać wszystkie zadania projektowe, prezentacje wymagane podczas realizacji projektu oraz inne zadania wypływające z przygotowań i pobytu za granicą oraz raport uczestnika.
12. Każdy uczestnik projektu jest zobowiązany do gotowości relacjonowania na bieżąco pobytu i odbytych praktyk zgodnie z zapotrzebowaniem szkoły i koordynatorów projektu.
13. Przybyć na wyznaczone przez koordynatorów projektu spotkanie w celu przygotowania i wysłania raportu końcowego uczestnika, które odbędzie się w terminie wyznaczonym przez koordynatorów.
14. Uczestniczyć po powrocie ze stażu w działaniach promujących program Erasmus+
15. Do ścisłego przestrzegania regulaminu praktyk pod rygorem wykluczenia z uczestniczenia w projekcie.




10. Przydatne strony internetowe
2.www.frse.org.pl
3.www.erasmusplus.org.pl


Biuro  projektu
Zespół Szkół Ekonomicznych im. St. Staszica
60-327 Poznań
Ul. Marszałkowska 40
Tel.61/ 867 22 22
e-mail: zse@zsepoznan.pl

Koordynatorzy: Magdalena Żełobowska           e-mail: m.zelobowska@wp.pl
                           Kamilla Apanasewicz               e-mail: kama.kubicka@autograf.pl

            



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz