Produkty

1. Broszura „CO DAŁ MI UDZIAŁ W PROJEKCIE - wspomnienia stażystów z pobytu we Włoszech i w
Wielkiej Brytanii. Produkt projektu pełen osobistych emocji, przemyśleń, wspomnień, przeżyć i
doświadczeń młodych ludzi. Bardzo wymowna jest już strona tytułowa broszury, na której spotykają
się różnokolorowe dłonie oznaczające różne rasy ludzi, a na nich wiele znaczące hasła: lekcja życia,
tolerancja, pewność siebie, przełamywanie własnych blokad, rozwój języka, wiara w siebie- i wiele
innych, jak jedna z uczestniczek prezentujących produkty podczas podsumowania projektu w ZSE
określiła:
„Nie są to puste słowa, zdobiące pierwszą stronę, lecz cenne wartości, które nie są nam
obce, a które zyskaliśmy biorąc udział w tej przygodzie.” W treści broszura zawiera wypowiedzi
poszczególnych uczestników.

Koordynatorki projektu czytając mądre i wartościowe przemyślenia uczniów były tak bardzo
poruszone i zafascynowane otwartością, mądrością i pozytywnymi zmianami jakie zaszły w młodzieży podczas realizacji projektu, że postanowiły wykorzystać broszurę jako materiał szkoleniowy dla
nauczycieli i wychowawców podczas Rady Pedagogicznej inaugurującej rok szkolny 2017/2018.
Koordynatorki kolejny raz przekonały grono pedagogiczne, że nasz projekt i program Erasmus+ to
znacznie więcej niż tylko praktyka poza granicami kraju, to całe mnóstwo doświadczenia życiowego, międzynarodowego i międzykulturowego oraz jaką ważną i ciężką pracę wykonujemy my pedagodzy wpływając na decyzje młodzieży. Tu nauczyciele otrzymali namacalny dowód w postaci produktu
projektu – broszury „Co dał mi udział w projekcie” wypowiedzi ich uczniów. Pozycja ta została
wykorzystana podczas godzin wychowawczych w ZSE do dyskusji i pogadanek na temat korzyści z
udziału w projektach Erasmus+ 

2. Informator „MŁODZI EMIGRANCI NA STARCIE – w wersji online i papierowej, broszura z informacjami zdobytymi przez uczestników mobilności odpowiednio we Włoszech i w Wielkiej Brytanii. Zadaniem uczniów było zdobycie informacji od pracodawców i nowo poznanych mieszkańców na temat życia obcokrajowców w obu krajach, jakie możliwości dają im oba kraje, jakie mają obowiązki, czy młodzi obcokrajowcy mogą tam pracować i studiować – jakie muszą spełnić warunki. Z jakimi różnicami kulturowymi będą musieli się zmierzyć, czy wymagana jest znajomość języka potwierdzona certyfikatem. Jak i gdzie szukać pracy, a może lepiej założyć własną działalność, jakie zaplecze finansowe powinno się mieć na starcie, jakie są koszty życia codziennego. Informator zawiera także tak przyziemne, ale niezmiernie ważne informacje jak ubezpieczenie, wynajem mieszkania, sprawy bankowe i pozwolenie na dłuższy pobyt w danym kraju. Znakomite kompensum pełne wiadomości o życiu codziennym dla młodych emigrantów, nawet jeśli tylko na jakiś czas do pracy, na studia, a może i na dłużej.
Realizując to zadanie uczniowie kolejny raz przełamali barierę językową, komunikowali się w języku obcym, pozbywając się wstydu rozmawiania z obcokrajowcami w języku obcym, co przełożyło się na wzrost motywacji do nauki języków. Tematy poruszane w rozmowach i zawarte w informatorze uświadomiły uczniom jak bardzo ważne jest dobre wykształcenie i jak wiele możliwości daje ono w życiu dorosłym. Uczniowie zaczęli zastanawiać się nad swoim życiem zawodowym i karierą.
Realizacja tego zadania wywołała u młodych ludzi refleksje i przemyślenia także na temat
zmieniającej się sytuacji w migrującej Europie oraz określenia swojego miejsca, swojego przyszłego
życia zawodowego i osobistego jako ewentualnego emigranta, czy w Polsce.
Zapewne nie jeden z uczniów zadał sobie pytanie, gdzie ma większe szanse zbudować swoją
przyszłość zostając w kraju, czy emigrując za granicę.

Informator wykorzystało wielu wychowawców  klas maturalnych Zespołu Szkół Ekonomicznych
podczas godzin wychowawczych poruszając temat planów młodych ludzi na przyszłość po maturze.

3. ULOTKI PRZEWODNIKÓW- uczestnicy projektu kształcący się na kierunku technik obsługi turystycznej stworzyli ulotki trasy zwiedzania Rzymu, Asyżu i Perugii. Dwustronne ulotki w formacie A4 z pełną trasą krok po kroku na mapie, a na drugiej stronie zabytki według trasy zwiedzania z małymi zdjęciami i kilkoma najważniejszymi informacjami kolejnych zabytków. W ramach doskonalenia umiejętności pracy w nowoczesnych technologiach informacyjnych, uczniowie zaprojektowali te dwustronne ulotki samodzielnie w programie Canva.
Podczas zwiedzania miast z naszymi przyszłymi przewodnikami, każdy z uczestników wycieczki mógł posłużyć się ulotką i doczytać w jakim miejscu się znajduje. Wszyscy stwierdzili jednogłośnie, że takie ulotki z trasą są bardzo dobrym pomysłem, jako mały przewodnik, wspomnienie i pomoc gdy turysta w obcym dla niego miejscu nieplanowanie odłączy się od grupy.

Również ten produkt jest wykorzystywany także w Zespole Szkół Ekonomicznych podczas zajęć lekcyjnych w klasach o kierunku technik organizacji turystyki.

Mapa Rzymu
Mapa Rzymu tył 
Erasmus +
Przewodnik po Asyżu i Perugii

4. Produkty, które powstały z własnej inicjatywy uczestników to film „WŁOSKI PO POLSKU” oraz film/ wyniki ankiety „CO WIEDZĄ WŁOSI O POLSCE I POLAKACH uczniowie stworzyli ankietę z podstawowymi pytaniami dotyczącymi Polski i znanych Polaków oraz wymyślili kilka trudniejszych i łatwiejszych dla obcokrajowców wyrażeń. Chcąc sprawdzić jak Włosi poradzą sobie z językiem polskim i jaka jest ich wiedza pytali przygodnych przechodniów w Spoleto, tych którzy wyrazili zgodę nagrywali i tak powstały te filmy.
Jak sami uczniowie przyznają zadanie to wymagało od nich przełamania bariery językowej oraz rozmawiania z obcymi, przygodnymi ludźmi, ale dużym ułatwieniem była dla nich wrodzona otwartość Włochów, którzy chętnie uczestniczyli w realizacji zadania.
Także i te produkty są wykorzystywane podczas zajęć obsługa ruchu turystycznego i zajęć z wychowawcami w ZSE również w klasach młodszych.

Inne filmy :





Anglia- łamacze języka 

Filmy przed wyjazdem - oczekiwania uczniów

Wojtek 

Gosia

Mateusz

Kornelia,Weronika i Marta

5. PLAKATY INFORMACYJNE. Uczniowie zaprojektowali cykl plakatów promujących zagraniczne staże w ramach programu Erasmus+, w ich wypadku staże  w Wielkiej Brytanii w Portsmouth i we Włoszech w Spoleto. 
Jeden z plakatów promujących program Erasmus+ przedstawia indywidualne zdjęcia wszystkich uczestników w koszulkach projektowych Erasmus+ z podpisami pod zdjęciem

Wszystkie plakaty służą uczniom do promocji projektu i programu Erasmus+ podczas wszystkich imprez szkolnych i tych poza nią. 

Praktyki zawodowe
Przewodnictwo we Włoszech 
Przygotowanie
Projekt w pigułce
Wycieczki
Zakwaterowanie
Co dał mi udział w projekcie
Nauka
5. ZAKŁADKI ZE SŁOWNICTWEM ZAWODOWYM-  podczas odbywania praktyk oraz kursów językowo/ konwersacyjnych w Wielkiej Brytanii i we Włoszech uczniowie zbierali najpotrzebniejsze słownictwo i wyrażenia w ich zawodach w odpowiednich językach. W ten sposób powstały cztery rodzaje zakładek, które stanowią materiał do ćwiczeń praktycznego i zawodowego słownictwa na zajęciach języka zawodowego w branży w klasach młodszych ZSE. Każdy uczeń sam projektował zakładkę a wydrukowana została ta, która  otrzymała największą liczbę głosów .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz